Affärssystem för byggföretag

Hem / Affärssystem för byggföretag

Det är inte ovanligt att byggprojekt drar ut på tiden. Med det kommer ökade kostnader och förlorade inkomster. Jätteprojekten Västlänken i Göteborg och Förbifart Stockholm är bara två exempel som har stuckit i väg med miljontals kronor i extra kostnader. Ett bra affärssystem är nödvändigt för att undvika liknande projekt.

Vad är ett affärssystem?

Ett affärssystem är en mjukvara som hjälper företag med projekthantering och automatisering av dagliga affärsprocesser. Det är på många sätt ett verktyg som samlar olika delar av företagets verksamhet – som försäljning, inköp, lager, ekonomi och personal – på ett och samma ställe. Det hjälper företag att hålla koll på all viktig information, att fatta smartare beslut baserat på aktuella data samt effektivisera sina arbetsflöden.

Smarta funktioner

Ett affärssystem inom bygg består av många viktiga delar för att uppnå alla behov. Systemet behöver funktioner för allt från organisering och planering till fakturering och analys. Här är en lista några av de viktigaste funktionerna som ofta används i ett affärssystem för företag inom byggbranschen.

  • Projektorganisation
  • Projektplanering
  • Fakturering
  • Projektstyrning
  • Dokumenthantering
  • Tidrapportering för entreprenad
  • Indexuppräkning, budgetering och prognos
  • ÄTA-funktion (ändring, tillägg och avgående)
  • Mobila arbetsorder
  • CRM (kundhantering)
  • Bokföring och fakturering
  • Skanning av leverantörsfaktura
  • Riskhantering
  • Rapportering och analys

Olika affärssystem inom bygg

Det finns några olika affärssystem inom bygg som branschen använder sig lite mer av. Nedan listar vi några av dem. Men det är också vanligt att kombinera två befintliga system för att skapa en skräddarsydd lösning.

En aktör som kombinerar två affärssystem för byggföretag är Cloud Connection. De har byggt en integration för SmartDok i Visma.net. Med SmartDok får man funktioner såsom byggdagbok, tidrapportering, egenkontroller m.m. som tillägg på Vismas befintliga, molnbaserade, plattform där man kan sköta bland annat projekthantering och ekonomi.

Här är några av de vanligaste affärssystemen:

SmartDok

Omfattande och användarvänligt system för att skapa mer lönsamhet inom byggbranschen.

  • Ekonomi
  • Löneadministration
  • Projektledning
SmartDok.se

Easoft

Särskilt anpassat för företag inom byggsektorn.

  • Verksamhetsstyrning
  • Projekthantering
  • Tidsrapportering
Easoft.se

Hantverksdata

Erbjuder affärssystemet Entré för hantverks- och byggbranschen.

  • Projekt- och arbetsorderhantering
  • Tidrapportering
  • Offerter och fakturering
Hantverksdata.se

Pector

Inte specifikt riktat mot byggbranschen, men erbjuder implementering av Vismas system.

  • Fakturering
  • Bokföring
  • Kundreskontra
Pector.se

4 viktiga funktioner

Bland de viktigaste funktionerna hos ett affärssystem i byggbranschen finns projektstyrning, fakturering, analys och rapportering samt tidsrapportering. Vi tar en närmare titt på dessa fyra.

1. Projektstyrning

Projektstyrning är kärnan i ett byggprojekts framgång. Med hjälp av ett affärssystem kan man skapa detaljerade projektplaner som inkluderar en översiktlig syn på allt från tidsramar och resurser till budgetar. Följ projektets framgång i realtid och se hur det ligger till i förhållande till den ursprungliga planen; avvikelser och förseningar går snabbt att identifiera och åtgärda – genom att fördela arbetskraft, material och utrustning där de behövs som mest för att undvika flaskhalsar.

  • Planering och schemaläggning
  • Följ projektets framsteg
  • Resurshantering

2. Fakturering

Få en bra överblick över kassaflödet och projektets ekonomiska hälsa. I ett affärssystem går det att skapa fakturor som baseras på den uppsamlade data från tidrapporter och materialförbrukning. Man kan skapa fakturorna direkt i systemet och få dem anpassade för att uppfylla både entreprenadens och leverantörernas krav. Om det finns obetalda fakturor eller försenade inbetalningar går det att agera snabbt.

  • Automatisera fakturering
  • Anpassa fakturor
  • Uppföljning av betalningar

3. Analys och rapportering

Fatta bättre beslut baserade på insikter som kommer direkt från systemet. Man kan skapa anpassade rapporter om projektets framsteg, finansiella status, resursanvändning och mycket mer. Över tid går det att hitta och analysera trender och mönster – många gånger är det nyckeln till att förbättra både effektivitet och lönsamhet. Utifrån detta kan ledningen också fatta beslut om framtida projekt, investeringar och tillväxtstrategier.

  • Generera rapporter
  • Identifiera trender
  • Stöd i beslutsfattande

4. Tidsrapportering

Håll koll på mängden arbetade timmar och få en klar och tydlig bild över hur effektivt arbetet fortskrider. Anställda kan enkel rapportera sina arbetstimmar via en app eller webbläsaren. De rapporterade timmarna kopplas direkt till specifika projekt och arbetsuppgifter. Det finns också inbyggda funktioner för att beräkna bland annat övertidsersättning.

  • Automatisera tidsrapportering
  • Koppla till specifika projekt
  • Lönehantering